کد خبر: ۴۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
بیمه اتومبیل یکی از مهمترین انواع بیمه در کشور ما و جهان بوده و در اکثر نقاط دنیا از جمله ایران اجباری می باشد. لذا در این بخش سعی شده است تا بیشتر با این نوع بیمه آشنا شویم
بیمه اتومبیل در سه گروه بدنه، شخص ثالث و حوادث سرنشین که در حال حاضر مشمول راننده میشود به کلیه افراد حقیقی و حقوقی ارائه می گردد. البته دولت ايران به سيستم بين‌المللي بيمه مسئوليت مدني وسائط نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث (كارت سبز) ملحق شده است و این بدان معنی است که با پرداخت مقداری حق بیمه، بیمه نامه شخص ثالث در کشور های عضو کارت سبز نیز معتبر می باشد.
(کارت سبز یا Green Card در واقع بیمه شخص ثالث بین المللی است)
 

الف : بیمه نامه بدنه اتومبیل

در این نوع بیمه نامه خسارات مالی اتومبیل بیمه شده جبران می گردد. در بیمه نامه بدنه اتومبیل خطرات بیمه شده شامل موارد زیر می باشد :

1-خطرات اصلی بیمه نامه بدنه اتومبیل :

1-1- حادثه ـ آتش سوزی ـ سرقت کلی خودرو.

2-خطرات اضافی بدنه اتومبیل :

1-2- سرقت در جا وسائل و تجهیزات .

2-2 - شکست شیشه بدون حادثه .

3-2 - بلایای طبیعی (سیل ، زلزله ، آتش فشان)

4-2 - خطرات تبعی (رنگ ، اسید پاشی و مواد شیمیائی)

از ابتداي دي­ماه سال ۱۳۸۸، مؤسسات بيمه‌ مجازند نرخ­هاي حق­ بيمه بيمه بدنه وسايل نقليه موتوري زميني را مشروط به رعايت ضوابط مندرج در مصوبه شورای عالی بیمه، راساً تعيين نمايند. در واقع براساس مصوبه شورایعالی بیمه نرخ حق بیمه این نوع بیمه نامه آزاد بوده و برای رقابتی کردن بازار توسط خود شرکتهای بیمه تعیین میشود. این امر سبب شده تا این بیمه نامه با بهترین قیمت بدست مشتریان خود برسد.

برای خرید بیمه نامه بدنه شرکت بیمه در ابتدا می بایست ماشین شما را مورد بازدید قرار داده و در صورت داشتن هرگونه تصادف و یا خط و خش، موارد را در پرونده شما یادداشت می نماید. بیمه بدنه شامل فرانشیز بوده و برای مراجعات بعدی میزان فرانشیز افزایش پیدا می کند.

در واقع قیمت بیمه بدنه به قیمت ماشین، قدرت موتور و سوابق راننده بستگی دارد. این بیمه نامه کلیه خسارتهای مالی را حتی در صورتیکه شما مقصر حادثه بوده، به شی ثابت برخورد کرده و یا واژگون شده باشید جبران می نماید.

بیمه بدنه

ب : بیمه نامه شخص ثالث

كلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از این كه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مكلفند وسایل نقلیه مذكور را در قبال خسارت بدنی و مالی كه در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور و یا یدك و تریلر متصل به آنها و یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می شود حداقل به مقدار مندرج در ماده ( 4) این قانون نزد یكی از شركتهای بیمه كه مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مركزی ایران داشته باشد ، بیمه نمایند .

1- دارنده از نظر این قانون اعم از مالك ویا متصرف وسیله نقلیه است و هر كدام كه بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید تكلیف از دیگری ساقط می شود.

2- مسئولیت دارنده وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی كه حادثه منسوب به فعل یا ترك فعل او است نمی باشد. در هر حال خسارت وارده از محل بیمه نامه وسیله نقلیه مسبب حادثه پرداخت می گردد.

3- منظور از خسارت بدنی ، هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه ، شكستگی ، نقص عضو، از كار افتادگی ( جزئی یا كلی – موقت یا دائم) یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است . هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد، جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهد بود .

4- منظور از خسارت مالی ، زیانهایی می باشد كه به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد می شود .

بیمه اتومبیل یکی از مهمترین انواع بیمه در کشور ما و جهان می باشد. هر ساله با توجه به تغییر نرخ دیه و اعلام آن توسط قوه قضائیه قیمت بیمه نامه شخص ثالث در کشور تغییر کرده و افزایش می یابد. حسب ابلاغ وزارت دادگستری نرخ دیه در سال 1393 برای هر نفر در ماه های عادی 1.500.000.000 ریال و برای ماه های حرام یک سوم مبلغ مذکور اضافه خواهد شد که در مجموع میزان دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام 2.000.000.000 ریال خواهد بود. حسب قانون شرکتهای بیمه موظف به فروش بیمه نامه شخص ثالث حداقل با میزان دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام بوده و نمی توانند بیمه نامه شخص ثالث با تعهد کمتر از این میزان بفروش رسانند. قابل ذکر است که ماه های رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم ماه های حرام می باشند. 

قیمت بیمه نامه شخص ثالث بر اساس مصوبه هیات وزیران هرساله توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ میشود. شرکتهای بیمه نمی توانند بیشتر از نرخ اعلام شده توسط بیمه مرکزی نسبت به فروش این بیمه نامه اقدام نمایند. بر اساس مصوبه مذکور نرخ های متفاوتی برای خودروهای گوناگون از جمله سه سیلندر، 4 سیلندر (پیکان، پرایدو سپند(، سایر 4 سیلندرها و 6 سیلندر و بالاتر تعیین شده است. میران تعهدات مالی این بیمه نامه 2.5 درصد میزان تعهدات بدنی می باشد.

خودروهای سواری

نرخ در هزار

سواری کمتر از 4 سیلندر

3.6

چهار سیلندر (پیکان، پراید و سپند)

4.25

سایر 4 سیلندرها

5

شش سیلندر و بالاتر

5.6

همچنین نرخ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش، شخصی درون شهری 20 درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، 35 درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

خودروهای مسافری

نرخ در هزار

خودروی عمومی با ظرفیت 7 نفر با راننده

10.3

خودروی عمومی با ظرفیت 9 نفر با راننده

10.6

ون با ظرفیت 10 نفر با راننده

10.75

مینی‌بوس با ظرفیت 16 نفر با راننده

13.2

مینی‌بوس با ظرفیت 21 نفر با راننده

13.7

اتوبوس با ظرفیت 27 نفر با راننده و کمک

20.2

اتوبوس با ظرفیت 40 نفر با راننده و کمک

25.4

اتوبوس با ظرفیت 44 نفر با راننده و کمک

27

به وسایل نقلیه موضوع این جدول که متعلق به بیمه گذار بوده و مخصوص جابجایی کارکنان آن باشد یا در صورتی که متعلق به مراکز آموزشی بوده و مخصوص حم ل نقل دانش آموزان و دانشجوان باشد و نیز به وسایل نقلیه عمومی شهری، 20 درصد تخفیف داده خواهد شد.

خودروهای بارکش

نرخ در هزار

تا یک تن

4.4

بیش از یک تن تا سه تن

5.3

بیش از سه تن تا 5 تن

6.7

بیش از 5 تن تا 10 تن

8.6

بیش از 10 تن تا 20تن

10

بیش از 20 تن

10.6

وسایل نقلیه کشاورزی، راهسازی و ساختمانی

2.65

وسایل نقلیه حمل زباله و خیابان‌پاک‌کن‌ها

4.3

در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود 50 درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختی، مایع و گازی شکل استفاده شود 25 درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.

موتورسیکلت‌ها

نرخ در هزار

حق بیمه به ریال

موتور گازی

0.9

553.500

موتور دنده‌ای یک سیلندر

1.1

676.500

موتور دنده‌ای دو سیلندر و به بالا

1.2

738.000

موتور دنده‌ای دارای سه چرخ یا سایدکار

1.3

799.500

توضیحات

1- تعرفه حق بیمه آمبولانس، وسایل نقلیه ویژه حمل خون، حمل وسایل رادیولوژی و آتش نشانی، با توجه به نوع و ظرفیت آنها بر اساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد.

2- در مورد وسایل نقلیه‌ای که برای تعلیم رانندگی به کار می روند، 15 درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.

3- چنانچه از سال ساخت وسیله نقلیه بیش از 15 سال گذشته باشد به ازای هر سال مازاد بر 15 سال دو درصد و حداکثر 10 درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.

4- به ازای هر بار تخلف حادثه ساز وسیله نقلیه (مانند عبور از چراغ قرمز، حرکات مارپیچ و ...) که در دوره یک ساله قبل از صدور بیمه نامه صورت گرفته باشد 2 درصد و در مجموع 16 درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.

نحوه محاسبه تخفیف عدم خسارت

به دارنده وسیله نقلیه‌ای که در سالهای متوالی خسارت نزده باشد، طبق جدول زیر از 10 درصد تا 70 درصد تخفیف داده می‌شود.

سال

سال دوم

سال سوم

سال چهارم

سال پنجم

سال ششم

سال هفتم

سال هشتم

سال نهم و بعد

درصد تخفیف

10 درصد

15 درصد

20 درصد

30 درصد

40 درصد

50 درصد

60 درصد

70 درصد

براساس مقررات، به حق بیمه هر خودرو، مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

نحوه محاسبه افزایش حق بیمه براساس نوع و تعداد خسارت

دارنده وسیله نقلیه‌ای که باعث خسارت شود بدون محرومیت از تخفیف، طبق جدول زیر باید حق بیشتری بپردازد.

خسارت

یک بار

دو بار

سه بار

چهار بار و بیشتر

مالی

10 درصد

20 درصد

40 درصد

80 درصد

بدنی

20 درصد

40 درصد

60 درصد

100 درصد

در صورتی که در یک حادثه شرکت بیمه هم خسارت مالی و هم خسارت بدنی پرداخت نماید، اضافه نرخ بالاتر به حق بیمه مربوط اضافه خواهد شد.

بیمه شخص ثالث

البته به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک را به جهت مغایرت با «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» ابطال کرد.

در گردش کار این پرونده آمده است که دو شخص حقیقی به موجب دادخواستی واحد ابطال ماده ۱۳ تصویب‌نامه شماره ۳۴۶۰۸/ت۴۱۵۷۴ک مورخ ۱۹/ ۲/ ۱۳۹۰ وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک را خواستار شده‌اند و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده‌اند که:

«به استحضار می‌رساند وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک «وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری» در جلسه مورخ ۸/ ۱۲/ ۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد بیمه مرکزی اقدام به تعیین تعرفه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث کرده‌اند که مغایر ماده ۸ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۸۷ می‌باشد و اطلاق ماده ۱۳ مصوبه مورد شکایت نیز مغایر با قانون است، با این توضیح که:

۱- در ماده ۸ قانون فوق‌الذکر آمده است بیمه‌گذار می‌تواند با توجه به نوع و خصوصیات وسیله نقلیه و فهرست تخلفات حادثه‌ساز تعرفه تعیین و تخفیف و تقسیط قائل شود ولیکن هر نوع خسارتی که به وسیله نقلیه وارد شود و بیمه‌گذار را ملزم به پرداخت خسارت کند، موجبی برای عدم ارائه تخفیف و تقسیط و افزایش نرخ بیمه نمی‌باشد؛ زیرا قانونگذار صرفاً نسبت به تخلفات حادثه‌ساز اجازه داده است نه هر تخلف و خسارتی. علی‌هذا با عنایت به ماده ۸ قانون مذکور، عموم و اطلاق ماده ۱۳ مصوبه شماره ۳۴۶۰۸/ت ۴۱۵۷۴ک ۱۹/ ۲/ ۱۳۹۰ مغایر قانون است.

۲- نظر به این که بیمه امری است قراردادی بین بیمه‌گر و بیمه گذار، اقدام به انجام تعهدات مندرج در آن امری است لازم، پس به سبب انجام آن هیچ یک از طرفین حق خواستن امری اضافه‌تر از قرارداد را ندارند. اما متأسفانه بیمه‌گذار به دلیل پرداخت خسارت به بیمه‌گر در هنگام تجدید بیمه علاوه بر محرومیت از استفاده تسهیلاتی مانند تقسیط و تخفیف اقدام به افزایش نرخ تعرفه بیمه می‌نماید که این نوعی جریمه مضاعف است و مغایر ماده ۸ قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۸۷ است.

بنابراین درخواست ابطال ماده مذکور را داریم

بر اساس این گزارش مصوبه مذکور (در قسمت مورد اعتراض) که از سوی اشخاص دیگری نیز مورد شکایت قرار گرفته به شرح زیر است:

ماده ۱۳: حق بیمه آن دسته از بیمه گذارانی که در مدت اعتبار بیمه‌نامه موجب پرداخت خسارت از محل بیمه‌نامه شوند هنگام تجدید بیمه‌نامه علاوه بر محرومیت از تخفیف‌های موضوع ماده (۱۲) بر مبنای حق بیمه سالانه به شرح جدول زیر افزایش می‌یابد:

خسارت یک بار - دو بار - سه بار - چهار بار و بیشتر

مالی ۱۰ درصد، ۲۰ درصد، ۴۰ درصد، ۸۰ درصد

بدنی ۲۰ درصد، ۴۰ درصد، ۶۰ درصد، ۱۰۰ درصد

تبصره۱- در صورتی که در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، بیمه‌گر هم خسارت مالی و هم خسارت بدنی پرداخت نموده باشد، اضافه نرخ بالاتر به حق بیمه مربوط اضافه خواهد شد.

تبصره۲- چنانچه دارنده وسیله نقلیه با ارائه سند مالکیت آن ثابت نماید که یک یا چند خسارت قبل از انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه به وی صورت گرفته است، از پرداخت حق بیمه اضافه مربوط به آن خسارت‌ها معاف خواهد بود. در صورتی که مالک قبلی وسیله نقلیه متقاضی خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای وسیله نقلیه دیگر باشد، حق بیمه اضافی دریافت نشده بابت خسارت وسیله نقلیه قبلی از وی دریافت خواهد شد.

ماده۱۴- بیمه‌گر موظف است هنگام صدور بیمه‌نامه، به ازای هر بار تخلف حادثه‌ساز وسیله نقلیه که طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در دوره یک ساله قبل از صدور بیمه‌نامه صورت گرفته باشد، ۲ درصد و در مجموع ۱۶درصد به حق بیمه مربوط اضافه نماید

به گزارش ایسنا، رای شماره‌های ۹۰۰ الی ۹۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

مطابق ماده ۸ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب سال ۱۳۸۷، تعیین تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه موضوع این قانون با رعایت نوع و خصوصیات وسیله نقلیه و فهرست تخلفات حادثه‌ساز و ضریب خسارت این رشته پس از تهیه توسط بیمه مرکزی و تأیید شورای عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران موکول شده است.

با توجه به حکم مذکور، ذکر کلمه (تخفیف) و (نحوه تقسیط) در متن ماده قانونی یاد شده پس از عبارت «تعیین تعرفه حق بیمه» دلالت بر این معنا دارد که اولاً: تعیین تعرفه مبنا به عنوان تعرفه، فارغ از مقوله تخفیف و تقسیط صورت می‌پذیرد. ثانیاً: اعمال تخفیف و تقسیط با رعایت ارکان سه گانه توسط شرکت‌های بیمه‌گر پس از تعیین تعرفه، مراد نظر مقنن است و نه افزایش حق بیمه که قطعاً افزایش میزان آن در فرض جبران خسارت بر عهده بیمه‌گذار از سوی بیمه‌گر نیاز به نص صریح مقنن دارد.

بنا بر مراتب افزایش نرخ حق بیمه به شرح مقرر در ماده ۱۳ و تبصره‌های ۱ و ۲ و ماده ۱۴ تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث، موضوع مصوبه شماره ۳۴۶۰۸/ت۴۱۵۷۴ک ۱۹/ ۲/ ۱۳۹۰ وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک از این جهت که در ماده ۱۳ علی‌الاطلاق برای بیمه گذارانی که خسارت بر عهده آنها توسط شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده افزایش حق بیمه تعیین شده است خواه مرتکب تخلف حادثه‌ساز شده باشد خواه غیر حادثه‌ساز و همچنین در ماده ۱۴ صرف ارتکاب تخلف حادثه‌ساز ولو به ایراد خسارت و جبران آن از سوی بیمه‌گر منتهی نشود، موجب تشدید میزان حق بیمه اعلام شده است، مغایر حکم قانون صدرالذکر تشخیص می‌شود. به علاوه مقنن فقط در ماده ۵ قانون یاد شده به بیمه‌گر اجازه داده است با رعایت شرایط مذکور در این ماده قانونی به مسبب تخلف حادثه‌ساز رجوع کند تا حسب مورد یک تا دو درصد خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت شده را دریافت کند و از این حکم نیز جواز افزایش حق بیمه در فرض جبران خسارت توسط بیمه‌گر و همچنین شق مقرر در ماده ۱۴ تعرفه حاصل نمی‌شود. علی هذا مقررات مذکور به جهات یاد شده مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

ج : بیمه نامه حوادث سرنشین

این بیمه برای جبران زیانهای ناشی از یك حادثه كه بصورت غیر مترقبه و خارج از اراده بیمه گذار و یا راننده وسیله نقلیه به افراد سرنشین وسیله نقلیه ( راننده ) مورد بیمه وارد میگردد و باعث ضایعاتی جسمانی اعم از فوت و نقص عضو و هزینه پزشكی میگردد.

بیمه سرنشین


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار